משתנים וסוגי נתונים

בשיעור זה נלמד על משתנים וסוגי נתונים.
משתנה הוא "מיכל" שמאחסן מידע שניתן לשנות ולהשתמש בו מאוחר יותר.
סוג הנתונים של משתנה מגדיר איזה סוג של מידע ניתן לשמור בו, לדוגמה:

  • מחרוזות (Strings): טקסט כמו "שלום" או "משחק".
  • מספרים שלמים (Integers): מספרים ללא נקודה עשרונית כמו 5 או -10.
  • מספרים עשרוניים (Floats): מספרים עם נקודה עשרונית כמו 3.14 או 2.5.
  • ערכים לוגיים (Booleans): משתנים שמכילים רק שני ערכים: True או False.

בנוסף, נלמד איך לקבל קלט מהמשתמש ולהציג אותו חזרה כפלט.

דוגמת קוד פשוטה

# Creating variables and printing them
name = "Alice"  # A string
age = 25        # An integer
height = 5.4    # A float
is_student = True  # A boolean

# Printing variables
print("Name:", name)
print("Age:", age)
print("Height:", height)
print("Is student?", is_student)

# Taking input from the user
user_name = input("What is your name? ")  # Input returns a string
print("Hello,", user_name, "welcome to Python!")

הסבר הקוד

שלב 1: יצירת משתנים

  • המשתנה name מאחסן מחרוזת עם השם "Alice".
    → לדוגמה: אפשר לשמור בו את שמכם.
  • המשתנה age מאחסן מספר שלם (Integer) עם הערך 25.
    → ניתן לשמור בו גיל, מספרים שלמים חיוביים או שליליים.
  • המשתנה height מאחסן מספר עשרוני (Float) עם הערך 5.4.
    → זה מתאים לגובה, משקל, או כל נתון עם שבר עשרוני.
  • המשתנה is_student מאחסן ערך לוגי (Boolean) עם הערך True.
    → ניתן להשתמש בו לאחסן תשובות של כן/לא.

שלב 2: הדפסת משתנים למסך

  • השתמשנו בפונקציה print כדי להציג את הערכים של המשתנים.
    • לדוגמה: "Name:", name מדפיס את הטקסט "Name:" ואת הערך של המשתנה name.

שלב 3: קבלת קלט מהמשתמש

  • הפונקציה input מאפשרת לקבל קלט מהמשתמש.
    • השורה user_name = input("What is your name? ") מציגה למשתמש את הטקסט ושומרת את מה שהוא הקליד במשתנה user_name.
  • הפונקציה print מדפיסה הודעת ברכה אישית שמשתמשת בקלט שהתקבל.

תרגילים

תרגיל 1:
צרו משתנה name שמכיל את השם שלכם, ומשתנה age שמכיל את גילכם. הדפיסו אותם למסך.

תרגיל 2:
צרו משתנה height שמכיל את הגובה שלכם (מספר עשרוני), ומשתנה is_student שמכיל True אם אתם תלמידים, או False אם לא. הדפיסו אותם למסך.

תרגיל 3:
כתבו תוכנית שמבקשת מהמשתמש את שמו ומחזירה הודעת ברכה כמו: "שלום, [שם המשתמש]!".

תרגיל 4:
כתבו תוכנית שמבקשת מהמשתמש להכניס שני מספרים ומדפיסה את הסכום שלהם.

תרגיל 5:
אתגר: כתבו תוכנית שמבקשת מהמשתמש להכניס את שמו, גילו, וגובהו, ואז מדפיסה את כל המידע בהודעה אחת.

הפרויקט הגדול: משחק הטריוויה

בשלב זה, נוסיף משתנה למשחק הטריוויה שלנו: שם השחקן!
המשחק יבקש מהשחקן להזין את שמו ויציג הודעת פתיחה אישית.

נסו ליישם את החלק הזה בעצמך וחזרו לראות את דוגמת הקוד המצורפת.

שלב בפרויקט:

# Quiz Game - Adding a player name
print("Welcome to the Quiz Game!")

# Ask for the player's name
player_name = input("What is your name? ")

# Personalize the welcome message
print("Hello,", player_name, "let's get started!")

הסבר:

  • תחילה אנו מציגים הודעת פתיחה כללית.
  • לאחר מכן מבקשים מהמשתמש להזין את שמו באמצעות הפונקציה input.
  • השם נשמר במשתנה player_name, ואנו משתמשים בו ליצירת הודעה מותאמת אישית.