לכל אחד יש את הקול המיוחד שלו ואת סגנון הכתיבה שמבדיל אותו מאחרים ומושך אליו את האנשים שאוהבים לקרוא את מה שהוא כותב. אבל עם זאת לא תמיד ברור לכל אחד מה המבנה הנכון לכתיבה של פוסט שעוזר להעביר את המסר בצורה הכי ברורה. כשיש מבנה לפוסט זו גם התחלה טובה לתהליך הכתיבה והמבנה עוזר לסדר את המידע בראש ולגשת לעבודת הכתיבה בקלות יותר.
לכל פוסט 6 אלמנטים שעושים אותו טוב יותר
לכל נושא כתיבה יכול להיות מבנה שונה ומספר שונה של אלמנטים שמשולבים בו. אבל בפוסט איכותי ששת האלמנטים הבאים צריכים להופיע.
1. כותרת שמושכת תשומת לב
הכותרת היא אחד המרכיבים הכי חשובים בכתיבה של פוסט ובכלל בכתיבה של כל חומר פירסומי. כלל ידוע הוא ש-80% מהאנשים קוראים את הכותרת שלך ורק אז מחליטים האם להמשיך ולקרוא את מה שכתבת. גולשים באינטרנט לא תמימים והם חושדים בכל תוכן כתוב שהוא בא למכור להם משהו, ולכן הם נותנים מבט אחד חטוף לבדוק האם יש פה משהו ששווה להם להמשיך ולקרוא. במבט המהיר הזה הם רואים את הכותרת שלך.
הכותרת שלך צריכה לתפוס את תשומת הלב של הגולש ולתת לו הרגשה שאם הוא לא ממשיך לקרוא הוא עושה טעות, הוא הולך לפספס משהו חשוב. כל אחד מהפורמטים הבאים של הכותרות מיועד להפעיל טריגר פסיכולוגי למי שקורא כמו סקרנות, פחד או חחש מהפסד. הטריגרים האלה עובדים , כי כבני אדם אנחנו "מתוכנתים" להגיב בצורה מסויימת למידע מסויים.
10 פורמטים של כותרות שגורמות לקריאת התוכן שלך
1. כותרת הומוריסטית
"למה בוב ספוג הולך להיות רואה חשבון מצויין"
אנשים נמשכים לתוכן שגורם להם לחייך, אפילו אם התוכן שהם קוראים עליו אמור להיות רציני כמו בחירת קרמיקה למטבח שלהם.
2. רשימות ממוספרות
"5 המתנות הכי טובות ליום האם"
אפשר לראות הרבה כותרות שמתחילות עם מספרים ומציעות לנו רשימה של תוכן כלשהו. רשימות כאלה טובות כי הן נותנות לקורא תחושה של מיקוד במה שהוא הולך לקרוא וגם מעוררות את הסקרנות.
3. פנייה אישית
"איך אתה יודע אם הבית שלך בטוח מגניבות?"
רלוונטיות היא גורם משמעותי בעניין שאנחנו מביעים בתוכן. כשהכותרת שלי פונה בפנייה ישירה לקורא עם מילים כמו "שלך", "אתה" וכו' זה תופס את תשומת הלב של הקורא וגורם לו לשאול את עצמו האן זה רלוונטי בשבילו.
4. שאלה
"האם האתר שלך מכיל את 5 הדברים שגורמים ללקוחות לקנות?"
שאלה גורמת לסקרנות של הגולש. אתה שואל אותו שאלה, והוא מתחיל לשאות את השאלה הזאת את עצמו ורוצה תשובה.
5. נושא מעורר מחלוקת
"10 סיבות לזה שמדרגות בכניסה לבית הורגות אותך"
מחלוקת גורמת לזה שמסובבים את הראש לראות מה קורה והיא נוגעת בחלקים הרגישים שלנו כבני אדם. בכל פעם שאתה מעלה נושא מעורר מחלוקת, אתה מצליח לתפוס את תשומת הלב של הגולשים. אלו שמסכימים עם מה שאתה אומר ואלו שלא. כמובן שאתה רוצה להשתמש בכותרות כאלה בחכמה ולא להפוך כנגדך אנשים שאתה רוצה בצד שלך.
6. טעויות
"8 הטעויות הכי גדולות שאתה עושה בארוחת בוקר ואיך אתה יכול להמנע מהן"
אף אחד לא אוהב לעשות טעויות, לא בחיים ובטח לא כשהוא בא לקנות משהו.
7. סודות
"4 הסודות של מכונות כביסה שרק מקצוענים מכירים"
כשאתה מגלה סוד למישהו הוא מרגיש שהוא נכנס לקליקה סגורה, שהוא מקבל פה מידע שאין לאחרים. כשהוסודות שהולכים לגלות נוגעים לחיים שלנו, אנחנו רוצים לדעת מה הם.
8. שימוש במשלים
"למה קבוצת פייסבוק פעילה היא כמו הזמנה למסיבת סוף שנה הכי שווה"
אנשים אוהבים מטפורות ושימוש במשלים. כשאנחנו משתמשים במילים מעולמו של הגולש, הו אמתבר לתוכן שלנו בקלות ולא מרגיש שאנחנו מדברים אליו מלמעלה.
9. הבטחות
"איך לחסוך 70% מחשבון הקניות הבא שלך"
נושא כזה יכול כמובן לדבר לקהל יעד של נשים שיקראו מאמר שאכן מסביר להן איך לעשות את זה. כשאנחנו מבטיחים תוצאה בכותרת זה עובד מעולה, כי המיקוד עובר לתועלת הישירה שיוצאת לי מזה שאני הולכת לקרוא את מה שכתוב.
10. אירועים עדכניים או דמויות מוכרות
"10 שיעורים שילמדו אותך לעבור את המבחן של מאסטר-שף"
שימוש בתוכניות מוכרות או בדמויות מוכרות, מאפשרים לך לנצל את הפופולריות שאנשים רוכשים לתוכנית או לאדם. אפשר לקשר את הכותרת גם לנושאים שחמים בחדשות או לנושאים שחמים בשיח הציבורי.
חשוב מאוד: לא לשכוח SEO
הכותרת שלך היא מאוד חשובה לקידום בגוגל של המאמר שלך. חשוב לכלול בכותרת מושג אחד או שניים שיעזרו לאנשים הנכונים להגיע את המאמר בחיפוש מתאים בגוגל. כשאנחנו כותרים, אנחנו כותבים בשביל האנשים שקוראים, אבל לא שוכחים שהתנועה מגיעה מגוגל וגם בו צריך להתחשב.
נניח שאנחנו יודעים שאנשים מחפשים את המושג "האולם הכי טוב לחתונה", נוכל לשלב את המושג בכותרת שלנו בצורה כזאת:
>> "איך מוצאים את האולם הכי טוב לחתונה? 5 יועצים נותנים לנו את הטיפים הכי חשובים."
>> "אתה יודע איך למצוא את האולם הכי טוב לחתונה שלך?"
2. הקדמה והבטחה
אחרי שיש לך את הכותרת המושלמת שגורמת לגולש לעצור ולקרוא את מה שיש לך להציע, מגיעה הפתיחה של הפוסט. הפתיחה היא חלק מאוד חשוב, היא הגשר בין הכותרת שהבטיחה לי משהו שמדבר אלי וששווה לי לקרוא לבין התוכן שאני נותנת בפועל.
וכמו שהכותרת עשתה את העבודה והצליחה לגרום לגולש לקרוא את התוכן, עכשיו ההקדמה אמורה "להחליק" אותו הלאה לתוך הפוסט. ההקדמה לא אמורה להיות ארוכה, אבל היא תריכה להיות מספיקה כדי שלא יצאו מהדף עוד לפני שמגיעים לעיקר.
הקדמה טובה תקשר את הקורא שלי לבעיה או לשאלה שהיתה לו ובגללה הוא הגיע לתוכן שלי, בהקדמה יש לנו הבטחה שמה שהוא ןהולך לקרוא יהיה שווה את זה.
הקדמה טובה מורכבת משלושה חלקים.
3 חלקים של הקדמה לפוסט
1. מה הבעיה
השאלה הראשית היא מה הבעיה שבגללה הקורא הגיע אלינו, מה הנושא שמטריד אותו ומה הפתרון שהוא מחפש.
אם למשל יש לי פוסט שהנושא שלו הוא: "5 דרכים שיעזרו לך לקבל העלאת שכר בקלות", הבעיות שיש לקורא יכולות להיות אלו:
- לא מרוויח מספיק כסף
- הוא חושש לבקש העלאה
- חושש לבקש העלאה ולקבל סירוב
התוכן של הפוסט שלי יהיה קשור לבעיות האלה ולפתרון שלהן. אלו הדברים בהם אני יכולה לתת ערך לקורא.
2. מה הסיכונים
הסיכונים הם מה יקרה אם לא תמשיך לקרוא את מה שכתבתי פה בפוסט. אני מסבירה למה כדאי לך להמשיך לקרוא וזה קריטי שתמשיך.
3. מה ההבטחה
ההבטחה היא הצהרה קצרה שמסבירה מה אתה הולך לגלות בהמשך. אני לא רוצה לגלות מה הולך לקרות בפוסט, כי לא יהיה לך צורך להמשיך ולקרוא, אנ ירוצה לתאר את התועלות שיהיו לך מקריאה בפוסט.
דוגמא של הקדמה לפוסט
נמשיך עם הדוגמא שלנו של מאמר שהנושא שלו הוא "5 דרכים שיעזרו לך לקבל העלאת שכר בקלות".
[הבעיה] בקשת העלאת שכר יכולה להיות אירוע מלחיץ. הרבה שכירים מרגישים שהגיע הזמן לקבל קידום או העלאה בשכר, אבל הם לא בטוחים מה הדרך הנכונה לעשות את זה ואולי גם חוששים מקבלת תגובה של סירוב לבקשה המוצדקת שלהם. [סיכונים] אם לא תגש לבוס לבקש העלאה בשכר בדרך הנכונה, כנראה שתשאר עוד הרבה חודשים עם השכר הנוכחי שלך ותרויח פחות ממה שאתה שווה. [הבטחה] במאמר הבא אני הולכת לגלות לך שלוש שיטות שעמדו במבחן הזמן לבקשת העלאת שכר. השיטות האלה יגדילו את הסיכויים שתקבל את הקידום שמגיע לך ושהבוס יראה את הערך האמיתי שלך.
3. גוף המאמר
גוף המאמר הוא העיקר של התוכן שלך והקורא צריך להרגיש שהוא קל לצריכה. אם הקורא קורא פסקאות ארוכות או וידאו של שעתיים, סביר להניח שהוא יעזור את הדף ויחפש משהו שקל יותר לקרוא. כדי שהתוכן שלך יהיה קריא יותר, כדאי להשתמש בפסקאות קצרות, רשימות ממוספרות וכותרות ברורות. אם יש לך וידאו ארוך, כדי לחלק אותו לכמה חלקים קטנים שכל אחד מהם יכול לעמוד בפני עצמו.
אחד הכותבים שאני אוהבת לצרוך את התוכן שלו הוא ניל פטל (Neil Patel). הפוסטים שלו מאוד ארוכים אבל התוכן שלו מחולק ומלא תמונות, כך שקל לקרוא את מה שהוא כותב. גם סרטוני הוידאו שלו הם באורך של 5 דקות והוא נותן המון ערך בחמש דקות האלה.
פסקאות קצרות
אף אחד לא אוהב לראות בלוקים של טקסט מול העיניים. גם אם אתה כותב משהו שדורש יותר מילים, הם לא חיים להיות מרוכזים בפסקה אחת, אפשר לחלק את התוכן לפסקאות קצרות יותר וקריאות. צריך לזכור שדף אינטרנט הוא לא דף מודפס והרבה פעמים צריכת התוכן תהיה מהמסך הקטן של הטלפון הסלולארי. לכן כדאי לחלק את התוכן בצורה שקל לקרוא אותו בכל מצב.
כותרות ברורות
כותרות הן כלי חזק להפרדה בין חלקים שונים של טקסט. הכותרות עוזרות להבין את הסדר של תוכן ואת ההיגיון בכתיבה. רוב הקוראים סורקים את הטקסט בזריזות לפני שהם מתחילים בכלל לקרוא ואז מה שבולט להם מול העיניים זה הכותרות. ולכן גם אם עברת את מבחן הכותרת וההקדמה, הקורא עדיין לא בכיס שלך, הוא עדיין בודק האם המאמר שלך שווה קריאה.
רשימות מודגשות וממוספרות
אם יש במאמר שלך שלבים או נקודות מידע, כדאי לשמור על מבנה אחיד. רשימה יכולה להכיל טיעונים, מפרט, צעדים של תהליך, מקורות וכו' מה שחשוב הוא שרשימות מחלקות את התוכן שלך כך שקל יותר להבין על מה הוא מדבר וקל יותר לקרוא אותו.
כשאתה כותב תחשוב על מי שקורא את התוכן, האם המבנה מזמין וקולח או עמוס ומעיק?
4. גרפיקה
גרפיקה שתומכת בטקסט היא חלק חשוב בתהליך הכתיבה שלך. תוספת ויזואלית מושכת את תשומת הלב ומעוררת עניין בקריאה. גם כשאני כותבת מאמרים לאתר של רואה חשבון, שבדרך כלל יש באתרים האלה מאמרים ארוכים ומשעממים, גם שם אני יוצרת תוכן ויזואלי על מנת "לשבור" את הרצף של הטקסט וליצור עניין.
איורים ואינפוגרפיקה משמשים גם להסבר של התוכן וקל לשתף אותם בפלטפורמות חברתיות.
איך כדאי לשלב גרפיקה בפוסטים
כמו מרכיבים אחרים בבלוג, גם תפקידה של הגרפיקה היא עוד דרך למשוך את תשומת הלב של הקורא. הנה כמה טיפים לשימוש נכון בתמונות בפוסטים שלך.
עקביות – כדאי להחליט מראש מה המבנה של הפוסטים שלך. אם הם קצרים וללא תמונות, כדאי שזה יהיה הסגנון בכל הפוסטים. הקוראים לומדים לזהות ולאהוב את הסגנון שלך. ככל מאוד מומלץ כן להשתמש בתמונות.
רלוונטיות – כמו כל רכיב אחר בפוסטים שלנו, רלוונטיות משחקת תפקיד מאוד חשוב גם בשימוש בתמונות. מאמר עם כותרת של "3 מתכונים מטריפים לפיצה ללא גלוטן" צריך להכיל תמונות שקשורות לנושא. כדאי להשקיע מחשבה בתמונה מתאימה ולא "לזרוק" סתם תמונה לא קשורה רק כדי שיהיה משהו.
הומור – כמו בכותרות, הומור הוא נושא שמאוד מושך את תשומת הלב של הגולשים. כל עוד אתה לא מגזים, תמונה משעשעת תמיד תהיה עדיפה על תמונה גנרית ממאגר תמונות.
תשומת לב – צבעים שמושכים, שילוב של טקסט ואיורים הם חלק מהאלמנטים שעוזרים לך למשוך את תשומת הלב של הגולשים. המוח שלנו מתכנת לסנן מסרים שיווקיים בוטים ובכל זאת יש תמונות שיעצרו את הגלילה של העכבר ויגרמו לנו לראות במה מדובר.
אנשים ובעלי חיים – אלו שני נושאים שמושכים את תשומת הלב שלנו, ואם הם צעירים כמו תינוקות או חתלתולים, אנחנו בכלל לא יכולים לעמוד בפניהם.
ערך – שימוש נכון הטבלאות, גרפים או צורות אחרות שמעבירות מידע בדרך ברורה וויזואלית נותנות ערך מוסף לטקסט שלך.
5. סיכום
פסקת הסיכום אמורה להיות קצרה אבל היא חשובה מאוד. זה המקום לסגור את הקצוות ולהשאיר את הקורא עם ההרגשה שהוא לוקח איתו משהו מהמאמר שלך. זה המקום גם להכניס הוכחות חברתיות שמראות שיש לך ניסיון בנושא שאתה כותב עליו או להביא מקורות נוספים לנושא שיכולים לעניין את הקוראים.
3 אלמנטים לסיכום של מאמר
סיכום של מה שהיה לנו במאמר – שניים שלושה משפטים שמסכמים את כל מה שהיה לנו. אפשר גם להזכיר את הדברים שהיו בהקדמה ולסגור עם הפתרון שלנו.
בניית סמכות – אפשר להוסיף כמה משפטים על הניסיון שלך בנושא המדובר במאמר. לא צריך להגזים, רק להזכיר שאתה לא סתם כותב.
מקורות נוספים – בהרבה מקרים, המאמר שלך לא מכסה את כל הזוויות האפשריות של הנושא. לכן בסיום אתה יכול לשים קישורים למקורות נוספים שיכולים לעניין את הקורא ולהשלים לו את התמונה. זה מוסיף הרבה ערך לקוראים שלך, והם יחזרו לקרוא עוד מהתוכן שלך.
דוגמא של סיכום לפוסט
נחזור לדוגמא שדיברנו עליה של מאמר בנושא בקשת העלאת שכר.
[סיכום ומסקנות] נכון שבקשת העלאה יכולה להיות אירוע מלחיץ, אבל אם לא תעשה את זה המצב שלך יכול להיות הרבה יותר גרוע. אז אתה רוצה לעשות את זה, אבל לעשות את זה נכון עם שלושת הצעדים שלנו לבקשת העלאת שכר. אתה רוצה להשתמש בשיטה מוכחת ולעבור על התהליך צעד אחרי צעד בדיוק כמו שתארנו במאמר.[הוכחה חברתית] אחרי יותר מ-15 שנה כיועץ קריירה, עזרתי למאות שכירים לקבל חאת השכר המגיע להם עם שיטת שלושת הצעדים.
6. קריאה לפעולה
כל פעם שאתה מייצר תוכן, חשוב שתדע מה המטרה שאתה רוצה להשיג. זה שומר על המיקוד שלך ואתה יודע מה המילים שבהן אתה צריך להשתמש, מה הנושאים שאתה רוצה לעבור עליהם ומה הפעולה שאתה רוצה שתקרה אחרי צריכת התוכן שלך. כל זה כמובן אחרי שאתה מוסיף ערך רב למי שקורא את מה שכתבת.
הרבה אנשים כותבים בלי מטרה ברורה בסיום הפוסט, ואם הם כבר עושים את זה, זה לא ממש ברור לקורא מה הוא צריך לעשות. הקריאה שלך לפעולה צריכה להיות ברורה וישירה. אתה יכול לתת הצעה מיוחד בסוף הפוסט או להציע תוכן המשך. נכון שיש לזה הרגשה קצת מכירתית, ויש אנשים שמרגישים שלא בנוח עם זה, אבל אם אתה מאמין שנתת כאן ערך אמיתי למי שקרא את מה שכתבת, מה הבעיה להציע לקוראים לקבל עוד מהטוב שיש לך לתת?
סוגים שונים של קריאה לפעולה בפוסטים
בקשה להשאיר תגובה
אחד היתרונות של פרסום תוכן הוא שאתה יכול ליצור תקשורת עם הגולשים שלך. בלוגים של וורדפרס מוסיפים טופס השארת תגובה אוטומטית בכל פוסט. אולי זה יקח קצת זמן, אבל אחרי פרסום עקבי של תוכן, אתה תתחיל לראות גם תגובות ושאלות בפוסטים שלך. תגובות הן גם מקור מצויין למידע על התחומים שמעניינים את הגולשים שלך.
אם נקח את הדוגמא שדיברנו עליה של בקשת העלאת שכר, קריאה לפעולה יכולה להיות: "בקשת העלאת בשכר לאחרונה? ספר לנו איך זה היה בתגובות".
שיחת טלפון
לא משנה במה אתה עוסק, לקוחות שמתקשרים היא דרך מצויינת לבנות את העסק שלך. בסוף הפוסט אתה יכול לכתוב בצורה ברורה מה אתה מציע ולמה כדאי ליצור איתך קשר. למשל: "לקבלת ייעוץ/לקבלת קופון של 20% הנחה/לקבלת רחיצת רכב לניסיון חבחינם, התקשר עכשיו: 02-3456789.
טופס לידים
יש עסקים שהדבר הכי טוב שהם יכולים לבקש הסיום הפוסט הוא הרשמה של הגולש. אם אתה בונה רשימת תפוצה ויש לך מה להציע כדי להגדיל את הערך לגולש, זה המקום. אם נתת ערך אמיתי לאורך הפוסט, אנשים רוצים ושמחים לקבל עוד.
שיתופים ולייקים
כמובן שחלק משמעותי מהניראות של התוכן שלך הוא השיתופים ברשתות החברתיות. שיתופים כאלה מגדילים את ה"איתות החברתי" שגוגל מקבלים והערך של התוכן שלך עולה בדירוג שלו בגוגל. אל תתבייש לבקש שיתוף של הפוסט שלך מהקוראים (כן, גם אני אשמח שתשתפו את הפוסט הזה, תודה).
כמה קריאות לפעולה לשים בפוסט אחד?
אם אתה לא רוצה להגזים עם הבקשות שלך מהגולש כי אתה מרגיש שאתה "דוחף" פרסום, תחשוב על זה שלא כל אחד רואה את כל הקריאות לפעולה שלך. כל אחד רואה את הדברים שמדברים אליו ובסופו של דבר לגולש יש בחירה איפה הוא רוצה לשתף פעולה וליצור את נקודת המפגש שלו איתך.
כמו שאמרנו קודם, נתת ערך גבוה לגולש, ואתה ממשיך לתת לו ערך בדרכים נוספות. זאת צריכה להיות נקודת המפתח שלך.
במאמר אחד יכולות להיות גם ארבע קריאות לפעולה, למשל:
- בראש הדף יש מספר טלפון שמאפשר ליצור איתך קשר.
- טופס להרשמה לרשימת תפוצה.
- הצעה מיוחדת בסרגל הצד.
- קריאה לפעולה בסוף המאמר.
- לחצני שיתוף ברשתות החברתיות.
- מקום להשאיר תגובה.
במאמר אחד יכולים להיות כל שש הדרכים שמתוארות פה למעלה וכולן יכולות לעבוד יחד. המפתח הוא לראות מה עובד בשביל קהל היעד שלך.
לסיכום
מה שראינו במאמר הזה הוא מבנה כללי שאתה יכול להשתמש בו לכתיבת התוכן שלך. זו מקפצה ליצירת תוכן איכותי במהירות ועם פחות מאמץ.
ראינו שישה צעדים וכדאי להשתמש בכולם על מנת להגיע לתוצאות הכי טובות בפרסומים שלך. כמובן שהעקרונות האלה יכולים לשמש לא רק לבלוג שלך, אלא למקומות אחרים שאתה מפרסם בהם תוכן. ואם כתבת מאמר על פי הכללים שכתבנו פה, מוזמן להוסיף קישור למאמר שלך בתגובות כדי שנוכל להתרשם.